Kisah Ustaz Muda dan Ulama Tak Fasih Baca Al Fatihah

Reporter : Ahmad Baiquni
Rabu, 10 Oktober 2018 15:01
Kisah Ustaz Muda dan Ulama Tak Fasih Baca Al Fatihah
Hanya karena mendengar bacaan Al Fatihah seorang guru sufi yang kurang fasih, si ustaz muda mengurungkan niat untuk belajar.

Dream - Sebuah kisah yang diceritakan Imam An Nawawi dalam kitabnya bisa menjadi cermin bagi kita untuk tidak sibuk dengan urusan yang tampak. Segala yang tampak hanya akan menutupi kita dari kebenaran.

Diceritakan, suatu hari ada ustaz yang ingin bertemu dengan ulama terkenal bernama Syeikh Abul Khair. Dia adalah seorang guru sufi terkenal yang berumah di tengah padang pasir.

Ustaz yang masih muda itu ingin menemui Syeikh Abul Khair untuk belajar mengenai ilmu hikmah. Ketika ustaz itu sampai di rumah Syeikh Abul Khair, ahli sufi itu terlihat tengah mengaji.

Ustaz muda itu sempat mendengarkan Syeikh Abul Khair membaca Surat Al Fatihah. Muncul keraguan dalam diri ustaz muda itu untuk melanjutkan niatnya.

Itu semata terjadi hanya karena dia mendengar lantunan Al Fatihah dari Syeikh Abul Khair yang tidak fasih. Dia pun sempat mengurungkan niat menimba ilmu kepada ulama tersebut.

" Bagaimana mungkin seorang sufi terkenal makhraj bacaan Al Fatihahnya saja tidak bagus, bagaimana mungkin aku jadi muridnya?" kata ustad tersebut dengan bergumam.

 

2 dari 3 halaman
asset dream.co.id
Beri Komentar
Menteri PAN-RB Buka-bukaan Soal PNS Kerja dari Rumah dan Single Salary_mark