Produk Halal Malaysia `Jajah` Pasar Indonesia

Reporter : Eko Huda S
Jumat, 1 April 2016 09:44
Produk Halal Malaysia `Jajah` Pasar Indonesia
Malaysia menjadikan pasar Indonesia sebagai tujuan ekspor utama produk halal mereka.

Dream - Malaysia menjadi negara yang getol mempromosikan produk halal ke pasar dunia. Dan lihat saja, nilai ekspor produk halal negeri jiran itu melesat. Naik dari tahun ke tahun.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia, Datuk Seri Mustapa Mohamed, mengatakan, nilai ekspor produk halal mereka meningkat RM 4 miliar hingga RM 5 miliar, atau setara dengan Rp 13,5 triliun hingga Rp 16,9 triliun.

Tahun 2015, nilai keseluruhan ekspor produk halal Malaysia mencapai RM 39 miliar, atau setara Rp 132 triliun. Naik dari tahun sebelumnya, yang berjumlah RM 35 miliar, dan tahun 2011 yang mencapai RM 24 miliar.

“ Pasar ekspor utama bagi produk halal selama ini ialah China, Singapura, Amerika Syarikat, Indonesia, Jepun dan Thailand,” kata Mustapa, dikutip Dream dari Bernama, Jumat, 1 April 2015.

Sejak Selasa lalu, badan pembangunan perdagangan luar negeri Malaysia menggelar agenda yang melibatkan 391 pelanggan asing dengan 600 perusahaan yang terdaftar di Malaysia.

“ Jumlah pembeli 27 persen lebih tinggi dibanding tahun lalu dan perdagangan awal tercatat bernilai hampir RM 480 juta [Rp 1,6 triliun] dari ebrbagai produk termasuk makanan, minuman, dan kosmetik,” kata Mustapa.

Dia menambahkan, digabungkan dengan Pameran Halal Internasional Malaysia (MIHAS), INSP menjadi tempat pertemuan tahunan penting bagi pemain halal luar negeri.

Sebanyak 89 perusahaan dari ASEAN dan 78 perusahaan dari Negara Kerjasama Islam (OKI) ikut dalam MIHAS tahun ini. Bulgaria dan Rumania juga ikut untuk pertama kalinya.

Minggu Halal Dunia diadakan dari 28 Maret hingga 2 April 2016, di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. 

Beri Komentar